NPA Nordiskt Papper AB:s vision är "att få världen att bli kär i papper på nytt". Målet på marknaden är att uppfattas som den främsta leverantören av pappersprodukter i alla typer och former med en professionell, hållbar, miljövänlig och pålitlig produktions- och leveranskedja i världsklass.

Höga etiska standarder anses vara en kritisk framgångsfaktor och därför främjar vi anständiga arbets- och miljöstandarder både internt och i våra leverantörskedjor. Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer och affärspartners för att uppnå detta mål. Därför har vi utarbetat denna uppförandekod för leverantörer för att illustrera vad vi förväntar oss av våra leverantörer och affärspartners. Uppförandekoden för leverantörer omfattar mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och anti-korruption.

Principer

NPA Nordiskt Papper AB:s leverantörer ska tillhandahålla varor och tjänster som produceras i enlighet med uppförandekoden. Dessutom bör leverantörerna kommunicera uppförandekoden till sina underleverantörer och övervaka genomförandet.

En leverantör ska kunna dokumentera efterlevnad av uppförandekoden på NPA Nordiskt Papper AB:s begäran. Sådan dokumentation kan ha formen av självdeklaration, uppföljningsmöten och/eller inspektioner av arbetsförhållandena vid produktionsanläggningar. Leverantören kommer att vara skyldig att namnge och lämna kontaktuppgifter till eventuell underleverantör som NPA Nordiskt Papper AB:s önskar granska.

Vid brott mot uppförandekoden kommer NPA Nordiskt Papper AB och leverantören tillsammans att utarbeta en plan för förbättring. Förbättringen måste ske inom en rimlig tidsram. Uppsägning av avtalet kommer endast att övervägas om leverantören fortfarande är ovillig att förbättra överträdelsen efter upprepade förfrågningar.

Krav relaterade till egen praktik

När nya leverantörer väljs kommer sociala och miljömässiga standarder att betonas.

Varken NPA Nordiskt Papper AB eller någon av våra anställda ska någonsin erbjuda eller acceptera olagliga eller olagliga penninggåvor eller andra former av ersättning för att säkerställa affärsrelaterade eller privata fördelar, eller förmåner för kunder, agenter eller leverantörer.

NPA Nordiskt Papper AB och vårt leverantörsnätverk ska undvika partners som verkar i länder som är föremål för internationell bojkott av FN och/eller svenska myndigheter.

Krav på leveranskedjans villkor

NPA Nordiskt Papper AB:s uppförandekod för leverantörer bygger på krav som anges i EU-direktivet 2014/24 för offentlig upphandling, samt på viktiga FN:s och Internationella arbetsorganisationens konventioner och dokument. Nationella lagar ska respekteras och där lagens bestämmelser och NPA Nordiskt Papper AB:s kod tar upp samma ämne ska de strängaste gälla.

1. Tvångsarbete och tvångsarbete (ILO-konventionerna nr 29 och 105)

1.1 Det får inte förekomma tvångsarbete, tvångsarbete eller ofrivilligt fängelsearbete.
1.2 Arbetstagare ska inte behöva lämna in depositioner eller identitetshandlingar hos sin arbetsgivare och ska vara fria att lämna sin arbetsgivare efter rimligt varsel.

2. Barnarbete (FN-konventionen om barnets rättigheter, ILO-konventionerna nr 138, 182 och 79 och ILO Rekommendation nr 146)

2.1 Minimiåldern för arbetare ska inte vara lägre än 15 år och följa
i) den nationella minimiåldern för anställning, eller;
ii) åldern för slutförande av obligatorisk utbildning, vilken av dessa som är högre.
Om den lokala miniminivån är satt till 14 år i enlighet med undantag från utvecklingsländer enligt ILO-konvention 138, kan denna lägre ålder gälla.

2.2 Det ska inte förekomma rekrytering av barnarbete definierat som något arbete som utförs av ett barn som är yngre än den eller de ålder som anges ovan.
2.3 Ingen person under 18 år får vara engagerad i arbete som är farligt för deras hälsa, säkerhet eller moral, inklusive nattarbete.
2.4 Policyer och förfaranden för sanering av barnarbete förbjudna enligt ILO:s konventioner nr. 138 och 182, ska upprättas, dokumenteras och kommuniceras till personal och andra berörda parter. Adekvat stöd ska ges för att sådana barn ska kunna gå och fullfölja den obligatoriska utbildningen.

3. Diskriminering (ILO-konventionerna nr 100 och 111 och FN:s konvention om diskriminering av kvinnor)

3.1 Det ska inte förekomma någon diskriminering på arbetsplatsen vid anställning, ersättning, tillgång till utbildning, befordran, uppsägning eller pensionering baserat på etnisk bakgrund, religion, ålder, funktionsnedsättning, kön, civilstånd, sexuell läggning, fackföreningsmedlemskap eller politisk tillhörighet.
3.2 Åtgärder ska vidtas för att skydda arbetstagare från sexuellt påträngande, hotande, förolämpande eller exploaterande beteende och från diskriminering eller uppsägning av anställning på omotiverade grunder, t.ex.
äktenskap, graviditet, föräldraskap eller hiv-status.

4. Hård eller omänsklig behandling

4.1 Fysisk misshandel eller bestraffning, eller hot om fysisk misshandel, sexuella eller andra trakasserier och verbala övergrepp, samt andra former av hot är förbjudna.

5. Hälsa och säkerhet (ILO-konvention nr 155 och ILO-rekommendation nr 164)

5.1 Arbetsmiljön ska vara säker och hygienisk med hänsyn till rådande kunskap om branschen och om eventuella specifika faror. Farliga kemikalier och andra ämnen ska hanteras noggrant. Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor och hälsoskador som uppstår till följd av, förknippade med eller inträffar under arbetets gång, genom att, så långt det är rimligt praktiskt möjligt, minimera orsakerna till faror som är inneboende i arbetsmiljön.
5.2 Arbetstagare ska få regelbunden och dokumenterad hälso- och säkerhetsutbildning, och sådan utbildning ska upprepas för nya eller omplacerade arbetstagare.
5.3 Tillgång till rena toaletter och dricksvatten och, om så är lämpligt, sanitära utrymmen för förvaring av livsmedel ska tillhandahållas.
5.4 Boende, där sådana tillhandahålls, ska vara rena, säkra och tillräckligt ventilerade och ska ha tillgång till rena toaletter och dricksvatten.

6. Löner (ILO-konvention nr 131)

6.1 Löner och förmåner som betalas ut för en standardarbetsvecka ska minst uppfylla nationella rättsliga standarder eller industristandarder, beroende på vilket som är högre. Lönerna ska alltid räcka till för att tillgodose grundläggande behov, inklusive en viss diskretionär inkomst.
6.2 Alla arbetare ska förses med ett skriftligt och begripligt kontrakt som beskriver deras lönevillkor och betalningssätt innan de börjar anställa.
6.3 Löneavdrag som disciplinär åtgärd ska inte tillåtas.

7. Arbetstider (ILO-konvention nr 1 och 14)

7.1 Arbetstiden ska följa nationella lagar och riktmärken för industristandarder, och inte mer än rådande internationella standarder. Veckoarbetstiden bör regelbundet inte vara mer än 48 timmar.
7.2 Arbetstagare ska ges minst en ledig dag för varje sjudagarsperiod
7.3 Övertid ska vara begränsad och frivillig. Rekommenderad maximal övertid är 12 timmar per vecka,
dvs att den totala arbetsveckan inklusive övertid inte ska överstiga 60 timmar.
7.4 Arbetare ska alltid erhålla övertidsersättning för alla arbetade timmar utöver den normala arbetstiden (se 8.1 ovan), minimum i enlighet med relevant lagstiftning.

8. Vanlig anställning

8.1 Skyldigheter gentemot anställda enligt internationella konventioner, nationella lagar och förordningar om regelbunden anställning ska inte undvikas genom användning av korttidskontrakt (såsom kontraktsarbete, tillfälligt arbete eller dagarbete), underleverantörer eller andra arbetsförhållanden.
8.2 Alla arbetstagare har rätt till ett anställningsavtal på ett språk de förstår.
8.3 Lärlingsprogrammens längd och innehåll ska vara tydligt definierade.

9. Marginaliserad befolkning

9.1 Produktion och användning av naturresurser ska inte bidra till förstörelsen och/eller försämringen av resurserna och inkomstbasen för marginaliserade befolkningar, till exempel genom att göra anspråk på stora landområden, användning av vatten eller andra naturresurser som dessa befolkningar är beroende av.

10. Miljö

10.1 Åtgärder för att minimera negativa effekter på människors hälsa och miljön ska vidtas genom hela värdekedjan. Detta inkluderar att minimera föroreningar, främja en effektiv och hållbar användning av resurser, inklusive energi och vatten, och att minimera utsläpp av växthusgaser i produktion och transporter. Närmiljön på produktionsplatsen ska inte exploateras eller försämras.
10.2 Nationell och internationell miljölagstiftning och -föreskrifter ska respekteras och relevanta utsläppstillstånd ska erhållas.
10.3 Vid inköp tar vi hänsyn till ett livscykelperspektiv, det vill säga hur produkten/tjänsten påverkar livscykelns olika stadier (anskaffning av råvaror, produktion, konstruktion, transport/leverans, användning, hantering efter uttjänt livscykel och slutligt avfall förvaltning). Vi bör alltid välja den leverantör som har lägst koldioxidavtryck, som en specifik riktning mot LCA-perspektivet.

11. Räckvidd och allmänna kemikaliekrav

Alla krav i REACH-direktivet ska uppfyllas. Ämnen som anges i SVHC-listan får inte förekomma i mängder högre än 0,1 %. Om nya ämnen läggs till i SVHC-listan under kontraktet ska detta krav uppfyllas inom 6 månader efter det att Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA) publicerat en reviderad SVHC-lista.

12. Korruption

12.1 Korruption i någon form accepteras inte, inklusive mutor, utpressning, returer och olämpliga privata eller professionella förmåner till kunder, agenter, entreprenörer, leverantörer eller anställda hos någon sådan part eller regeringstjänstemän.

13. Ledningssystem för leverantörer

Ledningssystemet är nyckeln till implementeringen av uppförandekoden för leverantörer. NPA Nordiskt Papper AB framhåller vikten av att leverantörer har system som stödjer en sådan implementering. Våra förväntningar sammanfattas i följande åtgärder:

  • Leverantören bör göra en centralt placerad medarbetare ansvarig för implementeringen av uppförandekoden i leverantörens verksamhet.
  • Leverantören ska göra koden känd i alla relevanta delar av sin organisation.
  • Leverantören ska inhämta NPA Nordiskt Papper AB:s medgivande innan produktion eller delar av produktionen läggs ut på en underleverantör/entreprenör om detta inte har avtalats i förväg.
  • Leverantören ska kunna redogöra för var varor som beställs av NPA Nordiskt Papper AB:s produkter produceras.